منتدى طلاب كلية التربية بالغردقة

اهلا وسهلا بك زائرنا العزيز ومرحبا بك ف منتدى طلاب كلية التربية بالغردقة . الرجاء التسجيل والاشتراك معنا ف اسرة المنتدى . حتى تتمكن من الرد ع المواضيع والتصويت واشراك رايك ومجهودك معنا .... شكر .. المدير " حمادة " .....,,
منتدى طلاب كلية التربية بالغردقة

منتدى خاص بطلاب كليةالتربية بالغردقة


    الصديق الحق

    شاطر
    avatar
    sea lover

    عدد المساهمات : 255
    تاريخ التسجيل : 06/08/2010

    الصديق الحق

    مُساهمة من طرف sea lover في الأحد أغسطس 08, 2010 3:32 am

    الصديق الحقيقي




    الصديق الحقيقي: هو الصديق الذي تكون معه , كما تكون وحدك ( اي هو الانسان الذي تعتبره بمثابة النفس .

    الصديق الحقيقي: هو الذي يقبل عذرك : ويسامحك أذا أخطأت
    ويسد مسداك في غيابك .


    الصديق الحقيقي :هو الذي يظن بك الظن الحسن .وأذا أخطأت بحقه يلتمس العذر ويقول في نفسه لعله لم يقصد 0
    الصديق الحقيقي: هو الذي يرعاك في مالك وأهلك وولدك وعرضك
    الصديق الحقيقي: هو الذي يكون معك في السراء والضراء [وفي الفرح و الحزن وفي السعة والضيق وفي الغنى والفقر


    الصديق الحقيقي: هو الذي يؤثرك على نفسه ويتمنى لك الخير دائما .



    الصديق الحقيقي : هو الذي ينصحك اذا راى عيبك ويشجعك اذا رأى منك الخير , ويعينك على العمل الصالح :


    الصديق الحقيقي : هو الذي يوسع لك في المجلس ، ويسبقك بالسلام اذا لقاك , ويسعى في حاجتك اذا احتجت اليه 0 الصديق الحقيقي : هو الذي يدعي لك بظهر الغيب دون ان تطلب منه ذلك 0

    الصديق الحقيقي: هو الذي يحبك بالله وفي الله دون مصلحة مادية او معنوية 0


    الصديق الحقيقي : هو الذي يفيدك بعمله وصلاحه وأدبه وأخلاقه 0
    الصديق الحقيقي : هو الذي يرفع شأنك بين الناس , وتفتخر بصداقته ولا تخجل من مصاحبته والسير معه
    الصديق الحقيقي: هو الذي يفرح اذا احتجت اليه , ويسرع لخدمتك دون مقابل 0



    الصديق الحقيقي :هو الذي يتمنى لك ما يتمنى لنفسه 0



    ولذا قيل : الكنز ليس دائما صديقا ولكن الصديق دائما كنز







    يا جماعه تتوقعوا بعد الكلام ده فيه اساسا اصدقاء

    انا بصراحه مش متوقع ان فيه حاجه اسمها صداقه اساسا وكأن صاحب المثل الى بيقول مفيش صاحب يتصاحب صح ؟؟؟؟



    الكلام دا كتبه واحد ف منتدى تانى انا عارضته ف رايه وقولت ان لسه فى اصدقاء حقيقين بس يهمنى اعرف ارائكم
    Exclamation
    avatar
    Admin
    الادارة

    عدد المساهمات : 570
    تاريخ التسجيل : 02/08/2010
    العمر : 27
    الموقع : القصير _البحر لاحمر

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف Admin في الأحد أغسطس 08, 2010 2:13 pm

    طبعا الاصدقاء الحقيقين موجودين واذا كان ف حد رأيه غير كدا يبقى العيب منه انه مش بيعرف يختار الصاحب الصح .

    وبعدين ف الاول وفى الاخر ربنا هو اللى بيجمعك مع الصديق للى بجد فده بعتبره قدر

    وفى مثل بيقول الطيور ع اشكالها تقع , يعنى لو مصاحب واحد وغدر بيك اكيد لو كان صبر شوية كنت غدرت بيه انتا كمان . دة لو فيكم نفس الصفات طبعا

    وفى النهاية الحمد للة لوحد معاه صحبه اللى بيحبه ويحبه


    وشكرا جزيلا سى لوفر موضوع جميل بجد ويستحق التقدير والشكر .. 


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________





    avatar
    Cinderella Batty

    عدد المساهمات : 345
    تاريخ التسجيل : 04/08/2010

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف Cinderella Batty في الأحد أغسطس 08, 2010 2:35 pm

    اولا طبعا الموضوع جميل أوي
    اكيد في الدنيا في كده وكده وزي ما قال حمادة العيب في الاختيار
    بس مش دايما يعني فاكرة الموضوع بتاع جديد 2010
    اللي علي موقع الجامعة قولتلك فيه يا سي لوفر لو فاكرة
    ان كمان معايا اصحابي دلوقتي ما بقيوش أصحابي
    العيب مش في الاختيار لأني لو العيب في الاختيار
    كان بقي بينا مشاكل من ايام ما بقينا أصحاب
    وابتدت صحوبيتنا لكن الكلام بعدين حصلت كذا حاجة
    مكنش ينفع اني أخلي علاقتي بيهم زي الاول
    لحد دلوقتي بيحاولوا يكلموني بس أنا خلاص قفلت منهم اللي هو مش عايزة

    اعرف اي حاجة عنهم لحد ما جوني البيت انا قابلتهم كويس والحمد لله
    بس برضوا ما رجعتش اتصل بيهم ولا اكلمهم ولا احتي ارد علي تليفوناتهم

    علشان هما اللي غلطانين عارفة لو هو الغلط في الاختيار انا كنت الوم نفسي لكن
    انا عمري ما غلط في حق واحدة فيهم فلما هما يكرروا الغلط
    في حقي أكتر من مرة يبقي ميستهلوش ان أعبرهم من الاساس

    لكن معايا أصحاب من الحضانة والمدرسة من الابتدائي وثانوي ةاعدادي لحد دلوقتي
    بنكلم بعض يوميا وبنزور بعض وبنخرج مع بعض زي ما في الناس

    الكويسة في الناس برضوا اللي ما بتعملش حساب

    للعيش والملح
    avatar
    sea lover

    عدد المساهمات : 255
    تاريخ التسجيل : 06/08/2010

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف sea lover في الإثنين أغسطس 09, 2010 2:14 am

    انتو الاتنين بردودكم دى وصلتو للخلاصة...انا موافقاكم جداااا


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________
    avatar
    Admin
    الادارة

    عدد المساهمات : 570
    تاريخ التسجيل : 02/08/2010
    العمر : 27
    الموقع : القصير _البحر لاحمر

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء أغسطس 11, 2010 2:42 pm

    شكرا لوفر موضوعك جميل بجد والله


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________





    avatar
    sea lover

    عدد المساهمات : 255
    تاريخ التسجيل : 06/08/2010

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف sea lover في السبت أغسطس 21, 2010 3:27 pm

    مروركم هو الاجمل وردودكم هى الاقيم


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________
    avatar
    نسر الشرق

    عدد المساهمات : 595
    تاريخ التسجيل : 16/08/2010
    العمر : 35
    الموقع : منتديات القصير البحر الأحمر

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف نسر الشرق في السبت أغسطس 21, 2010 4:12 pm


    بــدايـــة مـــوضــوع غــايــة فــى الــروعـــــة و الـجــمــــال
    تــســـلـــم الأيـــادى
    وإضـــافـــــة للمــــوضـــوع
    الــصـــديــــق مــن صـــدقــك الــقـــول و الـــفـــعــل
    وتــعــلــيــقـــا
    دائــمـــا نــقـــول مـــن رابـــع المــسـتـحـيلات
    فـمــا هــم الـثــلاث الــســابــقـــون
    الــغـــول و الــعـنــقــــاء و الــخــــل الـــوفـــى
    والخل الوفى بمعنى الصديق الذى يفى لك بنسبة 100%
    الصداقة درجـــــات والصديق من تعتبره أخا لك تطلعه على كل اسرارك و يعرف مميزاتك و عيوبك بل و يصارحك بها
    أما عن تواجد الصداقة فهى موجودة و لكن كلا منا و بين الصديقين تحديدا هناك اشياء تنشب الخلافات بسببها مما يؤدى الى الغضب و الخصام فيما بينهما
    ولكن السؤال: عندما تحدث لك مشكلة مــن أول إنسان تصارحه بها؟
    هل هو أبوك؟ أو أخوك أو أختك أو ابن عمك.... إلخ
    معظمنا اجابتنا إلى صديقى
    اذا فماذا الخلاف
    الصداقة موجودة
    ولكن لا يوجد إنسان كامل مكمل
    الكمال لله الواحد
    وتقبلى مرورى


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________





    avatar
    Admin
    الادارة

    عدد المساهمات : 570
    تاريخ التسجيل : 02/08/2010
    العمر : 27
    الموقع : القصير _البحر لاحمر

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف Admin في الأحد أغسطس 22, 2010 6:39 am

    تسلم ويسلم رايك اخى نسر الشرق
    بجد لكى التقدير والتحية



    ______منتدى طلاب كلية التربية ________





    avatar
    نسر الشرق

    عدد المساهمات : 595
    تاريخ التسجيل : 16/08/2010
    العمر : 35
    الموقع : منتديات القصير البحر الأحمر

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف نسر الشرق في الأحد أغسطس 22, 2010 12:59 pm

    شكرا على ذوقك يا حمادة
    وشكرا لأعضاء المنتدى المحترمين


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________





    avatar
    sea lover

    عدد المساهمات : 255
    تاريخ التسجيل : 06/08/2010

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف sea lover في الإثنين أغسطس 23, 2010 2:39 am

    بجد ردك اجمل من الموضوع نفسه يا نسر...يسلم مرورك


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________
    avatar
    Cinderella Batty

    عدد المساهمات : 345
    تاريخ التسجيل : 04/08/2010

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف Cinderella Batty في الإثنين أغسطس 23, 2010 6:38 am

    رد جميل يا نسر الشرق


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________


    avatar
    نسر الشرق

    عدد المساهمات : 595
    تاريخ التسجيل : 16/08/2010
    العمر : 35
    الموقع : منتديات القصير البحر الأحمر

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف نسر الشرق في الإثنين أغسطس 23, 2010 12:23 pm

    شكرا سى لوفر و شكرا سندريلا
    على إبداء رأيكما فى ردى المتواضع
    وموضوعك أجمل سى لوفر


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________





    avatar
    sea lover

    عدد المساهمات : 255
    تاريخ التسجيل : 06/08/2010

    رد: الصديق الحق

    مُساهمة من طرف sea lover في الأربعاء أغسطس 25, 2010 1:48 am

    شكرا


    ______منتدى طلاب كلية التربية ________

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة سبتمبر 21, 2018 7:44 am